Конференція АПАУ: визначено основні напрямки подальшої діяльності та обрано правління

Ukraine
Ответить
News
Сообщения: 2113
Зарегистрирован: 10 июн 2014 20:49

Конференція АПАУ: визначено основні напрямки подальшої діяльності та обрано правління

Сообщение News » 10 сен 2014 22:36

Конференція АПАУ: визначено основні напрямки подальшої діяльності та обрано правління

4 вересня 2014 р. відбулася конференція Всеукраїнської громадської організації «Аптечна професійна асоціація України» (далі — АПАУ). У заході взяв участь голова Державної служби України з лікарських засобів (далі — Держлікслужба) Михайло Пасічник, який ознайомив учасників конференції з поточною діяльністю відомства та перспективами фармацевтичного ринку в контексті євроінтеграційних процесів. Крім того, під час заходу відбулося обрання правління організації. Нині АПАУ — це одна з найбільших аптечних асоціацій України, до її складу входить близько 50 компаній.
Михайло Пасічник, привітавши присутніх, подякував аптечним підприємствам, які здійснюють забезпечення ліками населення, що мешкає в регіонах, наближених до зони АТО. Також, за інформацією Держлікслужби, аптечні підприємства з усіх регіонів України, дистриб’юторські компанії та фармацевтичні виробники надають благодійну допомогу для постраждалих у ході бойових дій. «У нинішній складний для країни час оператори фармацевтичного ринку надають посильну допомогу постраждалим. Чимало аптечних мереж, дистриб’юторів та виробників безкоштовно постачають препарати та медичні вироби в лікарні та військові госпіталі, надають іншу гуманітарну допомогу. У цьому я особисто пересвідчився під час робочих поїздок на Житомирщину та Вінниччину» — повідомив М. Пасічник.
Щодо поточної діяльності Держлікслужби голова відомства повідомив, що робочі групи, які створено для розробки змін до нормативно-правових актів, продовжують нормотворчу роботу. За окремими напрямками вже є конкретні напрацювання. Зі свого боку М. Пасічник запевнив, що докладатиме максимум зусиль, щоб діяльність Держлікслужби була максимально прозорою та зрозумілою для учасників ринку й мала європейську спрямованість.
Нагадаємо, що нині при Держлікслужбі функціонує 5 робочих груп за наступними напрямками:
з питань контролю якості;
з питань GMP;
з питань ліцензування імпорту лікарських засобів;
з питань медичних виробів;
з питань оптової та роздрібної торгівлі лікарськими засобами.
Для того щоб оператори ринку мали змогу спостерігати за діяльністю робочих груп, на сайті Держлікслужби публікуються проекти документів, напрацьовані в ході їх засідань. Але деякі питання залишаються відкритими.
Так, наприклад, у членів робочої групи з питань оптової та роздрібної торгівлі лікарськими засобами, яка відпрацьовує зміни до Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з виробництва лікарських засобів, оптової, роздрібної торгівлі лікарськими засобами (далі — Ліцензійні умови), не виникає сумнівів щодо необхідності вилучення норми стосовно анулювання ліцензії за порушення дисципліни цін. Проте питання, що стосується можливості запровадження норми про обов’язкове встановлення в аптечному закладі незалежно від форми власності реєстратора розрахункових операцій (РРО), викликає найгарячішу дискусію.
За словами очільника Держлікслужби, на засіданні Уряду, яке відбулося 3 вересня 2014 р., урегульовано питання оподаткування медичних виробів. Зокрема, КМУ ухвалено постанову КМУ щодо затвердження переліку медичних виробів, операції з постачання на митній території України та ввезення на митну територію України яких підлягають оподаткуванню ПДВ за ставкою 7%.
М. Пасічник повідомив, що до Переліку, який виносився на розгляд КМУ, Об’єднання організацій роботодавців медичної та мікробіологічної промисловості України (далі — ООРМПУ) пропонувало додати медичні вироби, які використовуються фармацевтичними підприємствами під час виробництва лікарських засобів. Зокрема, йдеться про бутлі, пляшки та аналогічні вироби для лікарських засобів, крові, біологічних рідин; пробки, кришки, ковпачки та інші пристосування для герметизації для препаратів, крові, біологічних рідин (матеріалів) тощо. Однак до затвердженого Переліку згадані медичні вироби не включено. Також до нього не увійшли пелюшки для немовлят, підгузки (підгузники) та інші аналогічні вироби, що використовуються під час догляду за хворими.
До того ж М. Пасічник нагадав, що 2 серпня 2014 р. Президент України Петро Порошенко підписав Закон України від 31.07.2014 р. № 1622-VII «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2014 рік» (щодо коригування показників). Відповідно до цього документа видатки на забезпечення діяльності центральних органів виконавчої влади, які виконують контролюючі функції, у тому числі за якістю та безпекою лікарських засобів, скорочено на 70% порівняно з видатками, затвердженими станом на 1 липня 2014 р.
Крім того, ст. 31 закону встановлено, що перевірки підприємств, установ та організацій контролюючими органами (крім Державної фіскальної служби України) здійснюватимуться протягом серпня–грудня 2014 р. виключно з дозволу Уряду або за заявкою суб’єкта господарювання. Таким чином, на сьогодні планові та позапланові перевірки підприємств Держлікслужбою не проводяться.
Держлікслужба звернулася до КМУ листом для отримання дозволу на здійснення державного контролю якості препаратів. Якщо такий дозвіл буде надано, Держлікслужба виконуватиме відповідні заходи контролю, про що буде повідомлено суб’єктам ринку.
Очільник відомства звернув увагу на те, що Законом України № 1622-VII керівникам центральних органів виконавчої влади надано право в межах бюджетних призначень без згоди та попередження працівників встановлювати для них режим роботи на умовах неповного робочого часу та надавати відпустки без збереження заробітної плати на визначений цими керівниками термін. За таких умов зберегти кадровий потенціал дуже складно.
Також М. Пасічник повідомив, що, за інформацією Остапа Семерака, міністра Кабінету Міністрів, 3 вересня Уряд прийняв Постанову «Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади», якою значно зменшив кількість центральних органів виконавчої влади. Їх буде скорочено на 20% як шляхом повної ліквідації органу, так і об’єднанням функцій кількох в одному новоствореному.
На даний час документ не оприлюднено у відкритих джерелах. Виходячи з відповідного проекту постанови КМУ, який раніше було опубліковано на шпальтах «Щотижневика АПТЕКА», серед іншого, цей документ передбачає утворення Державної служби України з лікарських засобів та контролю за наркотиками шляхом злиття Державної служби України з лікарських засобів та Державної служби України з контролю за наркотиками. При цьому не всі функції Державної служби України з контролю за наркотиками передаватимуться Держлікслужбі. Частину функцій буде передано МОЗ та МВС України.
М. Пасічник нагадав, що Держлікслужба на сьогодні входить до поважних міжнародних організацій, наприклад, Міжнародної системи співробітництва фармацевтичних інспекцій (Pharmaceutical Inspection Cooperation Scheme — РIC/S), Комісії Європейської Фармакопеї. Головне — під час реорганізації відомства зберегти всі позитивні напрацювання у сфері налагодження міжнародних зв’язків.
Ігор Червоненко, засновник компанії «Фармастор», зауважив, що останнім часом на роздрібному ринку збільшується кількість фізичних осіб — підприємців (ФОП). На його думку, це відбувається завдяки переходу деяких аптечних мереж на таку форму власності з метою оптимізації оподаткування. І. Червоненко вважає, що цей процес необхідно обмежити, незважаючи на спротив ФОП. У цьому контексті він згадав про те, що 31 березня 2014 р. у Парламенті зареєстровано законопроект «Про внесення зміни до ст. 9 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування» (щодо посилення контролю за обігом лікарських засобів)» (реєстраційний № 4611, ініціатор — Тетяна Бахтеєва, народний депутат України, голова Комітету Верховної Ради України з питань охорони здоров’я). Цим законопроектом пропонується зобов’язати ФОП, які застосовують спрощену систему оподаткування, придбати й використовувати РРО та розрахункові книжки під час здійснення оптової та/або роздрібної торгівлі препаратами й виробами медичного призначення.
Крім того, через зменшення кількості потужних дистриб’юторских компаній аптечні підприємства стають більш залежними від діяльності обмеженої кола постачальників. П. 2.7. Ліцензійних умов забороняє зберігання в приміщеннях аптечних закладів лікарських засобів та супутніх товарів, що не є їх власністю. В умовах, що склалися в сегменті оптової торгівлі ліками, ця вимога загрожує виникненням штучного дефіциту препаратів в аптечній мережі. З метою вирішення цієї проблеми, на думку підприємця, необхідно надати право компаніям за умови наявності оптової ліцензії надавати послуги з постачання ліків аптечним закладам без передачі права власності на товар.
Коментуючи питання, що стосуються діяльності ФОП, М. Пасічник повідомив, що законопроект № 4611 не вносився в порядок денний засідань Верховної Ради України, але його й не відкликано.
Надія Численко, генеральний директор компанії «Квайссер Фарма Україна», нагадала, що протягом останніх років фармацевтична спільнота наголошує на необхідності залучення професійної громадськості до перевірок виконання аптечними закладами Ліцензійних умов, вирішення питань, пов’язаних із атестацією аптечних працівників, тощо. У зв’язку з цим експерт ринку спитала в очільника Держлікслужби, які наразі здійснюються заходи у цьому напрямку?
На переконання голови Держлікслужби, окремі функції, наприклад у сфері атестації, слід виконувати професійним громадським організаціям. М. Пасічник повідомив, що Держлікслужба України отримала доручення від МОЗ України розробити законопроект щодо професійного самоврядування провізорів і фармацевтів, який має відповідати європейському законодавству. Ініціатором розробки такого законопроекту виступило ООРММПУ, яке 6 червня 2014 р. направило лист на адресу Олександра Сича, віце-прем’єр-міністра України, щодо необхідності впровадження в Україні міжнародного досвіду самоврядування провізорів і фармацевтів, створення умов для розвитку такої системи, а також з проханням підтримати ініціативу щодо створення вітчизняної саморегульованої організації — Фармацевтичної палати України. Крім того, у зверненні прозвучало прохання доручити МОЗ України вивчити закон Республіки Польща «Про палати фармацевтів», розглянути можливість застосування європейського досвіду в даній сфері і підготовки відповідного законопроекту із залученням представників ООРММПУ. Також за ініціативою ООРММПУ до нормотворчої роботи запрошено фахівців Полтавського юридичного інституту Юридичної академії України ім. Ярослава Мудрого.
Таким чином, на сьогодні триває робота з підготовки відповідного проекту закону. Враховуючи те, що нині Україна знаходиться в очікуванні позачергових виборів до Верховної Ради України, фармацевтична спільнота має близько 3 міс на його підготовку.
Оксана Гуленко, виконавчий директор АПАУ, представила увазі присутніх інформацію про діяльність асоціації та завдання на наступний рік. Вона нагадала, що за останні роки відбулося багато змін у законодавстві стосовно обігу лікарських засобів, і зараз процес змін триває. Велику увагу з боку держави за поточний період було приділено питанням фальсифікації препаратів, захисту конкурентного законодавства, удосконаленню певних переліків, у тому числі отруйних і сильнодіючих лікарських засобів, змінам до Ліцензійних умов та, нарешті, впровадженню референтного ціноутворення. Ці зміни безпосередньо торкаються аптечного сегменту.
Найбільш актуальними питаннями, що потребують обговорення членами АПАУ, є впровадження референтних цін на лікарські засоби, збитковість великої кількості аптечних закладів через надмірне регулювання, а також зміни до Ліцензійних умов.
З приводу референтного ціноутворення О. Гуленко зазначила, що наразі незрозуміло, як саме відбуватиметься контроль за ціноутворенням, враховуючи ініціативу Уряду щодо ліквідації Держцінінспекції.
Щодо регулювання аптечної діяльності О. Гуленко підкреслила, що аптеки потребують захисту в тій самій мірі, що й будь-які інші заклади охорони здоров’я. «Ми не проти розумного регулювання», — зауважила вона.
Стосовно змін до Ліцензійних умов, за словами виконавчого директора АПАУ, важливими для аптечного сектору залишаються питання анулювання ліцензій за порушення розміру націнок, відповідального зберігання та формування єдиних вимог до ФОП та юридичних осіб.
Одним з важливих завдань для членів осередків АПАУ є боротьба з недобросовісною конкуренцією. «Ми маємо показати гідний приклад. Наша діяльність повинна відповідати всім законодавчим нормам й бути прозорою. Тільки за наявності цих умов ми можемо вимагати чесності й прозорості від інших гравців ринку», — наголосила О. Гуленко.
Також, на її думку, необхідно приділяти більше уваги роботі з громадськістю, оскільки на даний час у суспільстві створено негативних імідж фармацевтичного працівника причому на всіх рівнях, починаючи з влади. «Низька активність аптек щодо повернення позитивного іміджу їх працівників — це одна з основних причин, з яких існує міф про надмірну прибутковість фармацевтичного роздробу, причому навіть серед дистриб’юторів та виробників лікарських засобів. Потрібно дати людям розуміння стратегії аптечного ринку, у першу чергу економічної. Тому що тільки за підтримки суспільства можна говорити про успішний захист інтересів аптечного бізнесу», — зазначила О. Гуленко.
Після обговорення поточної діяльності АПАУ відбулося обрання членів правління асоціації. Головою правління обрано Олега Нікулішина, генерального директора ТОВ «Маркет Універсал».
Олена Приходько

Ответить

Вернуться в «Украина»